CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, August 3, 2008

ISSUE (KERJA EN.YUSENI)

Soalan 1

. When you make a transaction,many companies use computer and information system to gather data about you such as your name,address,telephone number, baying habits and credit history.They then sell this information to other companies, without you permission and without giving you then chance to verify the information, what potential problem can you see in this?

Explain you answer.

JAWAPAN..

Terdapat pelbagai masalah yang boleh didapati dan dikenalpasti dalam permasalahan ini. Banyak syarikat yang mengambil maklumat peribadi seseorang tanpa meminta persetujuan . Hal ini menyebabkan pelbagai kesan negatif dalam masyarakat.

Diantara kesan- kesan lain ialah:

a) Boleh menyebabkan kemudaratan kepada diri yang boleh membawa kepada perkara- perkara yang negatif.Contohnya tersebarnya gambar tanpa pengetahuan mangsa yang
membawa kepada gambar-gambar porno.

b) Boleh mendatangkan fitnah dan memalukan mangsa.

c) Menimbulkan kekeliruan dan persengketaan diantara mangsa dan pihak lain.


Langkah-langkah yang perlu diambil adalah:

1.Mewujudkan sistem sekuriti supaya dapat menghalang sebarang pencerobohan maklumat dari pihak luar.

2. Menguatkuasakan undang-undang yang telah ada bagi mengatasi masalah ini.

3. Mewujudkan sistem pasword , di mana hanya pihak yang terlibat dan pemilik syarikat sahaja yang mengetahui password tersebut supaya keselamatan dan maklumat terhadap data dan butir peribadi terjamin.



Soalan 2.


Think about your chosen profession.Hom might computer and software chance your productivity?Describe several ways in which you see software changing of affecting your proffesion?


Terdapat pelbagai kerjaya yang menggunakan teknologi komputer sebagai urusan kerjaya. Diantaranya ialah doktor,guru, usahawan , jurutera komputer dan lain-lain lagi.

Usahawan merupakan bidang kerjaya penting dan sangat mencabar dan berisiko tinggi. Mereka banyak menggunakan teknologi komputer dalam urusan perniagaan. Ianya dapat meluaskan perniagaan dan memudahkan segala urusan serta mempercepatkan urusan jual beli secara online..

Saya telah memilih designer sebagai kerjaya saya kerana ia adalah suatu kerjaya yang seronok dan banyak menggunakan kereativitian dan juga kesenian.Komputer banyak memberi kebaikan dalam bidang kerjaya ini.Dengan menggunakan teknologi komputer, seseorang designer itu dapat menggunakan sooftware dan segala perisian baru bagi menghasilkan rekaan yang baik, baru dan unik disamping melakukan persaingan yang sihat diantara designer yang lain.

0 comments: